25 Eylül 2017 Pazartesi

AGORA MEYHANESİ HİKAYESİ...






9.

Merhaba Gönül Dostlarım,

Bu yazımda hepimizin bildiği bir şarkının nağmelerinde takılı kalan hüzünlü bir hikayeyi sizlerle paylaşacağım " AGORA MEYHANESİ" Popülitesi 70 li yıllardan başlayıp günümüze kadar süregelen bir şarkı bu, başta şiir şeklinde yazılan daha sonra beste ve güftesi  yapılan bu şarkının hüzünlü ve  bir okadar ilginç hikayesini hep birlikte okuyalım.

" Onur Şenli bir aile dostlarının evine misafir olarak gitmeleriyle başlayan öyküyü, şöyle anlatır: “Babam ‘Bizim oğlan çok güzel şarkı okur’ deyince ben kalkıp Selahattin Pınar’ın ‘Anladım sevmeyeceksin beni sen nazlı çiçek’ diye başlayan Selahattin Pınar’ın hicaz şarkısını okudum. Misafir olduğumuz aile de ortanca kızlarının sesini övdü. O kız da gözlerini benden ayırmadan ‘Seni sevmem de haksız, sevdim demem de haksız / Fakat neden insafsız, simsiyah bakışların’ tangosunu okudu. Kızın şarkıyı okurken bana bakışlarından fena halde çarpıldım. Bu tanışıklığa rağmen çok fazla görüşemedik. Hemen sonra okullar kapanınca onlar bir süreliğine başka bir kente gitti.

4.
O sırada ikimizin de tanıdığı başka bir kız bana aşık olduğunu söyledi. Ben bu teklifi kabul etmedim. Ancak okullar açılıp sevdiğim kız İzmir’e döndüğünde, sanıyorum bu meseleyi öğrenerek benimle görüşmek istemedi. Ona bir mektup yazmaya karar verdim. Şaraba bulaştığım zamanlardı, sarhoş bir şekilde eve geldim ve mektuba, ‘Sana bu satırları bir sonbahar gecesinin felç olmuş köşesinden yazıyorum’ diye başladım. Sonra arkası geldi. Mektup bittiğinde kendi kendime ‘Bu şiir oldu yahu’ dedim.”
"Çok sonraki yıllar şair  Dr. Onur Şenli İstanbul’da bir taksi şoföründen Agora Meyhanesi isimli bir meyhane olduğunu duyar, 2006 yılında bir toplantı sırasında Aysel Gürel’den Balat’ta tarihi bir Agora Meyhanesi olduğunu ancak kapandığını öğrenir. Merak edip hemen oraya gider, Komşulardan anahtarını bularak içeri girer ve içeri girince büyük şaşkınlık yaşar. Çünkü burası şiirinde anlattığım gibi sekiz köşeli bir meyhanedir. Bir köşede bulduğu tabelanın üzerindeyse 1890 yazmaktadır. Onur Şenli, varlığını bilmediği bir meyhaneyi yazmış olmasına çok şaşırır."

Alıntı: Nurten Bengü Aksoy

Önce Kendinizi Sevin  sonra da Sevdiklerinizin ve sahip olduklarınızın değerini bilin ki, Mutluluğunuz daim olsun... En iyi dileklerimle. Esen kalın... 


" Agora Meyhanesi"
Bilmeyenimiz yoktur bu eseri ;
Ama benim gibi çok ilginç ve hazin hikayesini bilmeyenleriniz de çoktur diye tahmin ediyorum.

2.1890’da bir Rum olan kaptan Asteri , Balat çarşısında bir Meyhane açar.
Meyhanesine de Rumca “meydan” anlamına gelen “Agora” adını koyar.
Meyhane masa yerine kullanılan dev fıçıları ve ucuz şaraplarıyla kısa zamanda ün yapar.
Ama meyhanenin ününü artıran olay ilgisiz bir biçimde İzmir kaynaklıdır.
Aradan zamanlar geçer...
Tarih 1959’dur.

agora meyhanesi resim ile ilgili görsel sonucu Onur Şenli adında bir tıp fakültesi öğrencisi
Komşu kızına aşık olur ama aşkına karşılık bulamaz.
Aşk acısı ona soluğu birçok zaman, İzmir'in
salaş meyhanelerini mekan yapar.
Bir gün bu salaş meyhanelerden birinde içtikten sonra eve gelir Ve bir mektup yazmaya başlar aşkına.
Mektup şöyle başlar:
“Sana bu satırları bir sonbahar gecesinin felç olmuş köşesinden yazıyorum.”
Onur Şenli
, Mektubun ileriki bölümlerinde fakına varır ki aslında bir mektup değil bir şiir yazmaktadır
. Şiirine de şu adı koyar:
Gece, Şarap ve Aşk
Onur, şiiri yayımlatmak için fakültenin dergisine gönderir
,Şiiri kabul edilir.
Şiir dergide tam basılmak üzereyken,
Ege Expres gazetesinin kültür-sanat editörü tarafından görülür. Editör şiiri yayınlar ama adını değiştirerek.
Şiirin adı olur "Agora Meyhanesi."
Şiir o kadar sevilir ki, dillere pelesenk olur.
Hatıra defterlerinde yer alır,
Sevgililerin kulaklarına fısıldanır.
Şarkısı yapılır,
Şarkıyı neredeyse ünlü olup da söylemeyen sanatçı kalmaz. Müzeyyen Senar, Zeki Müren, Gönül Yazar, Behiye Aksoy sadece bunlardan birkaçıdır.

agora meyhanesi resim ile ilgili görsel sonucu
Şarkıyı dinleyenler İzmir’deki
Agora’dan habersiz Balat’ta ki Agora Meyhanesi’ne akın ederler.
Çünkü şarkıdaki Agora Meyhanesi’ nin burası olduğunu düşünmektedirler.
Haliyle geceleri burası hınca hınç dolmaya başlar.
Öyle popüler bir mekan olur ki tam 286 Türk Filmi’nin
Meyhane bölümleri burada çekilir.
Yani ucuz şarapların satıldığı meyhane
Türkan Şoray’ları, Fikret Hakan’ları, Ayhan Işık’ları, Cüneyt Arkın’ları ağırlamaya başlar.

2000’li yıllardan sonrada kaderine terkedilir,
Bu günlerde Balat’taki, şarkılara konu olmuş, ünlü Agora Meyhanesi artık bir sanat atölyesi. Ama hâlâ şarabını alıp “Eski günleri yad edelim” diyerek ressam Yahya Bağcı’ nın kapısını çalanlar var.

Dedim ya burası agora meyhanesi
Bir tek iyiliğin tüm kötülüklere meydan okuduğu yer
Burası agora meyhanesi
burası kan tüküren mesut insanların dünyası."

Maalesef kanserle savaşan Dr. Onur Şenli
bugün tedavi gördüğü hastanede vefat etti.
(08.09.2017).
Alıntı : Arzu Gonca Morgan

Dip Not :
Neden Agora Meyhanesi olarak açılmamış tekrar?
Temmuzda iki yıl olacak. Gazeteci arkadaşım Ersin Kalkan’ın yeri burası. 90’larda Hristo yaşlanınca meyhaneyi kapatmış. Ersin Bey’i de çok seviyormuş, Agora Meyhanesi’ni yaşatması için ona satmış.

Bu günlerde Balat’taki, şarkılara konu olmuş, ünlü Agora Meyhanesi artık bir sanat atölyesi. Ama hâlâ şarabını alıp “Eski günleri yad edelim” diyerek ressam Yahya Bağcı’nın kapısını çalanlar var.

Ersin Bey’in Agora Meyhanesi’ni tekrar açma düşüncesi var. Fakat burası kentsel dönüşüm projesi kapsamında ilk yıkılacak yerlerden biriydi ve proje de belirsiz bir haldeydi. Dolayısıyla Ersin Bey, “Bu süreçte resim atölyesi olarak kullanabilirsin burayı” dedi. Şimdi galiba proje durmuş. Eğer yıkılmayacağı kesinleşirse Agora Meyhanesi olarak açılacak. O zamana kadar da ben burayı atölye olarak kullanacağım. Yahya Bağcı

https://youtu.be/Ag8kJDpMXis

youtube agora meyhanesi belgeseli ile ilgili video


Günün Sözü : "Dedim ya burası Agora Meyhanesi
Bir tek iyiliğin tüm kötülüklere meydan okuduğu yer
Burası Agora Meyhanesi
Burası kan tüküren mesut insanların dünyası"  Dr. Onur Şenli

İbrahim Birol, http://ibrahimbirol.blogspot.com.tr/
25 Eylül 2017, Antalya









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder