11 Nisan 2016 Pazartesi




yönetici resmi ile ilgili görsel sonucu


 
 
 
Yöneticilerin en sık yaptıkları 5 hata ve bunlardan kaçınma yolları

 

Merhaba Değerli Dostlarım,

" Sihirli sözcük Motivasyon" olarak yayınladığımız yazımızın sizler tarafından büyük bir ilgi ve beğeni ile okunmuş olduğunu, bir çok mesai arkadaşımdan E-mail aracılığı ile bana gelen olumlu geri bildirimlerden ve Face Book taki beğenilerden anlaşılmaktadır. "Gerçek Dostlar "olarak sizlerin bilgisine sunduğum bu yazılarıma , göstermiş olduğunuz yakın alakalarınız için, bir kez daha çok teşekkürlerimi arz ederim.

Bu yazımda sizlere, biri tarafından yönetilmenin sebep olduğu beş ayrı olgudan ve yöneticilik kademesine
geçildiğinde bunların üstesinden gelme yollarından, iş hayatında  yaşanmış bazı olaylardan örnekler vererek, bahsetmeğe çalışacağım. İlk yayın tarihi 11/08/2006

İyi bir hafta başı dileklerimle, esen kalın,

Yöneticiler genelde astlarının hatalarını düzeltirler. Bazılarıysa bunu özellikle ofis ortamında herkesin önünde yapar. Zaten uyarıyı ve düzeltmeyi yapan üstünüz olunca bu durumda gidip özür dilemekten başka şansınız da kalmaz. Bu durumda da ast olan bir gün üst kademeye geldiğinde asla çalışanlarına böyle davranamayacağını söyler.

1.Olay- (A) Rağbet gören bir kafede servis elemanı olarak çalışıyor, Patronu işle ilgili olmadığı taktirde çalışanların asla birbirleriyle konuşmasına izin vermiyor ve personel kendi arasında konuştuğunda da herkesin önünde onları azarlıyor. Patron daha da ileri giderek, güvenlik bahanesiyle oraya buraya kameralar yerleştiriyor. (A) ve arkadaşları her maaş döneminde maaşlarını almadan önce yaptıkları hatalarla ilgili patronlarından uzun bir nutuk dinlemek durumunda kalıyorlar. Üstelik yaptıkları hiçbir olumlu şey için patronları onları övmüyor.

Tahmin edeceğiniz üzere bu iş yerinde personel değişimi son derece yüksek.
Burada kötü şekilde kullanılan yönetim prensibi nedir? Aslında çok var, ama en önemlisi;

“Çalışanlarınıza insan gibi davranın ve onları sadece iş gücü olarak görmeyin” İş hayatı ile
iş dışı hayat birbirinden ayrılamaz. Her nerede olursa olsun ikisi de aynı insandır. Yönetici
yönetici resmi ile ilgili görsel sonucuolarak insanı bütün olarak işe alısınız, sadece iş saatleri boyunca zihni sizin olmaz. Aslında onları başta işe almanızın ana sebebi bütün kişiliğidir. İnsanların önleri açık tutulursa yapabilecekleri şeyler oldukça şaşırtıcı olabilir.

2.Olay-(B) Yoğun bir hastanede acemi ama nitelikli bir fizyoterapist olarak çalışıyor. Yöneticileri kendisinde üç meslektaşı ile birlikte nöbetlerinin nasıl ayarlanması gerektiğini aralarında konuşmalarını ve sonucu müdüre bildirmelerini istiyor. ( B) ve arkadaşları aldıkları karardan öyle memnun oluyorlar, çünkü kendi özel durumlarına ve ihtiyaçlarına göre nöbet listesini hazırlayabiliyorlar. Yeni Nöbet çizelgesi uygulamaya geçmeden bir gün önce nöbet çizelgesi önerilerinin dikkate alınmadığını öğreniyorlar. Dahası müdürün belirlediği yeni çizelge hiç birisinin ihtiyaçlarına göre çıkmıyor. Müdürün bu kararı ekipte moral çöküntüsü yaratıyor ve yönetime güvensizlik oluşuyor. Gelecekte yönetimden gelen bu tür tekliflere asla inanmıyorlar.

” İnsanlara kendi işlerini yönetmeleri için sorumluluk verin” prensibi yönetim biliminin ana prensiplerindendir. Burada uygulanması gereken budur. Açıktır ki müdür bu öneriyi getirmiş ama sorumluluğu çok çabuk geri almıştır. İnsanları işe bağlayan önemli unsurlardan biri “sorumluluk”
tur. Beklenen performansa ilişkin kriterler baştan belirlendiğinde bu beklentileri nasıl gerçekleşti-
recekleri konusunda insanlara sorumluluk verilmelidir.

3.Olay-(C) “ Sorumluluk” çok ileriye götürülebilir mi? Çok esnek ve rahat bir patronla çalışan (C)’nin müdürü çalışanlarına kendilerini yönetmeleri konusunda sınırsız özgürlük veriyor. Örneğin, insanlar fazla mesai yaptıklarında onlara fazla mesai ödemesi yerine çalışma saatlerinde aynı zamanı izin olarak kullanma hakkı veriyor. Ancak (C)’nin çalışma arkadaşlarından birisi, sistemi kötü kullanmaya başlıyor ve iş zamanlarında kendi özel işlerini halledip fazla mesaiye kalarak işini yapıyor ve karşılığında da izin kullanıyor. (C) buna kızıyor ve arkadaşının bu sistemi kullanış biçimi onu rahatsız ediyor. (C )’nin müdürü bunu engellemek için ne yapmalıdır?

Böyle bir sistemin çalışması için en başta her şeyi açıkça belirlemek gerekir. Örneğin, böyle bir sistem için baştan çalışanlarınıza şu soruyu sorun; ”Eğer arkadaşlarınızdan birisi sistemi kötüye kullanmaya kalkışılırsa sonucu ne olur ve bu durumda ne yapmamız gerekir?” Bu yaklaşımla yönetici halen ”sorumluluk” ilkesini uygulamış olur ve çalışanların hem kendisinin hem de  birbirlerinin sorumluluğunu almalarını sağlar.yönetici resmi ile ilgili görsel sonucu

4.Olay-( D) Kendi işlerini kendi yapma ayrıcalığına sahip çok nitelikli bir grubun 10 senedir üyesidir. Bu insanlar işlerini, iş yapma özgürlüklerini ve yüklendikleri sorumlulukları seviyorlar. Son derece istekli bir şekilde  işlerini yapıyorlar. Yönetimden saygı görüyorlar. Müdürleri “Sorumluluk” ilkesini son derece iyi uyguluyor. Ama bir noktada bir hata yapıyor. İşin doğası gereği ve ekibin tecrübeleri sebebiyle yönetim yeni işe girenlerin eğitimi görevini bu ekibin müdürüne veriyor. Müdürleri fırsatı kaçırmayıp yeni işe girenlere işin en ilginç ve önemli kısmını veriyor. Eski ekibin motivasyonu kırılıyor ve yarısından fazlası istifa ediyor. Bu yetenekli ekibin sorunu neydi? Müdürleri” Büyüme ve Gelişme fırsatı” ilkesini çiğniyor. Bir insan ne kadar uzun süredir aynı işi yaparsa yapsın her zaman bilgi, beceri uzmanlığını geliştirmek için yeni fırsatlar arar. Her zaman yeni uğraşlar ister. Müdürleri bu prensibi sadece yeni işe girenlere uygulamış ve eski ekibi unutmuştur. 

5.Olay-  Şimdi yine bir kafi örneği ile son maddeyi açıklayalım ( E ) bir kafide çalışan beş kişiden birisidir. Tüm bahşişler her mesai sonunda eşit olarak paylaşılıyor. Çalışanlar sırayla bahşişi sayıp aralarında dağıtıyorlar. Bazen aralarında bazılarını rahatsız eden hatalar yapılıyor.
Bu hataları düzeltmek yerine, yönetim hesaplama ve dağıtım sorumluluğunu üzerine alıyor.
Aniden bahşişler düşüyor. Burada yönetimin hatası nedir? Bahşişler müşterilerin iyi hizmet aldıklarında yaptıkları bir takdirdir. Bazı ülkelerde bahşiş hizmet ücretinin bir parçasıdır.

Ancak yine de bu alınan hizmetin iyi veya kötü olmasına bağlıdır.” Başarının Takdir Edilmesi”
Çalışanı motive eden önemli bir itici güçtür. Bu çalışanlardan alınırsa, çalışanlar sadece belirli bir standartta işlerini yaparlar.

 Kaynak : Arif UĞUR, Dünya Gazetesi 26/06/2006

 
Günün sözü :
Nereye gideceğini bilmiyorsan, hangi yoldan gideceğinin hiçbir önemi yoktur.

Lewis Carroll


İbrahim Birol
11/04/2016, Antalya